image1 image1 image1

Aktualności

Festyn

festznbm

Smocze Łodzie

Regulamin wyścigów na smoczych łodziach dla Rad Osiedli z Bydgoszczy w ramach Festynu osiedlowego Rady Osiedla Wilczak

  1. Cel imprezy: Ukazanie walorów rekreacyjnych i sportowych Starego Kanału Bydgoskiego jako miejsca do aktywnego spędzania czasu. Promocja rekreacji rodzinnej. Wskrzeszanie turystyki wodniackiej dla wszystkich.

  2. Organizator: Rada Osiedla Wilczak, Muzeum Kanału Bydgoskiego, P.W. Uranos, Wyższa Szkoła Gospodarki

  3. Termin i miejsce: 22 września 2012 r., Stary Kanał Bydgoski na odcinku od śluzy przy ul. Wrocławskiej do śluzy nr 5 przy ul. Czarna Droga - około 400 m. Sobota (treningi) od godz. 10.00; od godz. 14.00 (zawody).

  4. System rozgrywania zawodów:
    1. W każdym biegu biorą udział 2 osady smoczych łodzi złożonych z liczby 8 zawodników (w tym co najmniej 2 kobiety) i bębniarza. W zawodach mogą brać udział udział wyłącznie członkowie poszczególnych Rad Osiedli z Bydgoszczy oraz przedstawiciele stowarzyszeń i jednostek administracyjnych z Bydgoszczy.
    2. Wyścigi rozgrywane są na dystansie około 400 metrów.
    3. Przed rozgrywaniem zawodów sędzia dokonuje losowania sterników i przypisanych im łodzi.
    4. Łodzie, wiosła i kamizelki dostarcza organizator. Do każdej łodzi przypisany jest sternik, który odpowiada za sprzęt i bezpieczeństwo w trakcie wyścigu. Na łodzi obowiązuje bezwzględne podporządkowanie się poleceniom sternika.
    Zawody będą rozgrywane w dwóch turach
    I tura to wyścig na czas – liczy się osiągnięty czas przejazdu;
    II tura – w zależności od osiągniętych czasów pierwszej tury dwie najlepsze osady ścigają się o I miejsce.
    5. Od godz. 14.00 zostaną rozegrane biegi eliminacyjne. Bieg finałowy rozpocznie się o godz. 18.00.
    6.Bieg finałowy zostanie rozegrany z udziałem 2 drużyn, które uzyskają najlepsze czasy w pierwszej turze.
    7. Każda osada (8 osób + sternik) musi dopłynąć w okolice startu najpóźniej na 2 minuty przed startem biegu, a następnie ustawić łodzie na linii startowej.
    8. Osady muszą stosować się do komend wydawanych przez sędziego startowego.
    9. Start do biegu sygnalizowany jest przez sędziego startera sygnałem dźwiękowym. Komenda startowa to: UWAGA – START, z jednoczesnym opuszczeniem czerwonej flagi startowej w dół.
    10. Ruch wiosłem przed komendą startową powoduje falstart.
    11. Przekroczenie linii mety przez głowę smoka oznacza koniec wyścigu dla tej osady. Warunkiem zaliczenia wyścigu jest przepłynięcie dystansu przez wszystkich zawodników.

  5. Postanowienia końcowe:
    1. Ogłoszenie wyników nastąpi po zakończeniu zawodów.
    2. Organizator zawodów podejmuje ostateczne decyzje w sprawach: interpretacji regulaminu, protestów i innych, nie objętych tym regulaminem spraw.
    3. Decyzje Organizatorów są ostateczne i niepodważalne.
    4. Pozostałe sprawy nie ujęte w regulaminie ustala Organizator.

5. Nagrody: Zwycięska załoga zostaje uhonorowana Pucharem Prezydenta Bydgoszczy. Każda z drużyn biorących udział w zawodach otrzymuje pamiątkowy dyplom uczestnictwa.

6. Komisję Sędziów: – powołuje Organizator.

7. Odprawa techniczna: dla drużyn, sędziów i obsługi asekuracyjnej odbędzie się w dniu 21.09.2012 (piątek) o godz 18.00

Kanał Bydgoski

Kanał Bydgoski jest wyjątkowym zabytkiem myśli hydrotechnicznej. Uruchomiony w 1774 roku kanał był niezwykle wyczekiwanym „dzieckiem” Fryderyka II, ówczesnego króla Pruskiego, z polecenia którego wiosną 1773 roku rozpoczęto budowę kanału. Decyzja ta pociągnęła za sobą sprowadzenie do budowy około 8 tysięcy osadników z państewek niemieckich. Zasadnicze prace trwały do czerwca 1774 roku, kiedy odbyło się, jak czas pokazał, nieudane spławienie pierwszego transportu. Kanał Bydgoski nie zdał egzaminu przez podniesienie się dna oraz uszkodzenie śluzy w Prądach. Na kolejny transport należało poczekać aż do września 1774 roku, kiedy to ojcowie kanału, wśród których oprócz króla Pruskiego należy wymienić Franza Balthasara Schönberga von Brenkenhoffa, świętowali sukces. Gloria nie trwała długo, ponieważ Fryderyk II uznał projekt za zakończony, mimo że kanał wymagał dalszych inwestycji. Wegetacja została przerwana na przełomie XVIII/XIX wieku dzięki budowie śluz murowanych, które do dziś możemy podziwiać na Starym Kanale Bydgoskim.

Znaczenie Kanału Bydgoskiego wzrosło zdecydowanie po pojawieniu się pierwszych statków napędzanych parą w połowie wieku XIX. Przed I wojną światową rozpoczęła się budowa odnogi kanału wzdłuż obecnej ulicy Bronikowskiego. Całość prac ukończono w 1915 roku. Nowy odcinek kanału połączył Brdę poprzez śluzy "Okole" i "Czyżkówko" z tzw. Starym Kanałem za dawną VI śluzą. Inwestycja ta, uwzględniająca najnowsze rozwiązania techniki hydrologicznej dzięki nowoczesnym śluzom stwarzała możliwości pływania po kanale nawet największym barkom.

W tym czasie na Starym Kanale rozwijało się życie towarzyskie. Na śluzy podążali mieszkańcy oraz turyści zaznać błogiego spokoju i wypoczynku. Na ludność czekały tu liczne restauracje, kawiarnie oraz wszelkie atrakcje. Największą popularnością cieszyły się restauracje znajdujące się na zachód Starego Kanału Bydgoskiego w okolicach IV i V śluzy, gdzie znajdowały się: ogród Kleinerta, restauracja Krugera, a przy V śluzie założona w 1838 roku Blumenschluse, Śluza Kwiatowa. Najstarsza restauracja cieszyła salą taneczną, gdzie odbywały się wspaniałe bankiety. Na końcu parku można było spędzić czas przy boisku Świtały i w restauracjach Ottona Bucholza i Tadeusza Uliszewskiego. Dni wolne od pracy mieszkańcom umilały orkiestry wojskowe. Organizowano tu również plenery malarskie, przejażdżki łódkami, pokazy tresury psów.

Po II wojnie światowej znaczenie Kanału Bydgoskiego jako arterii wodnej było niezaprzeczalne. Z czasem jednak możliwości transportowe Kanału zmalały, a obecnie, ze względu na przestarzałe urządzenia, Kanał Bydgoski jest zakwalifikowany jako droga wodna II klasy. Spełnia on głównie rolę regionalnej arterii dla Bydgoszczy i Kujaw Zachodnich.

Kanał Bydgoski odegrał olbrzymią rolę w rozwoju Bydgoszczy. Prusacy dostrzegając wielkie możliwości miasta zainwestowali w budowę połączenia między Odrą a Wisłą, co spowodowało rozrost Bydgoszczy w XIX i XX wieku w silny ośrodek przemysłowo-handlowy. Dziś Kanał Bydgoski powoli odzyskuje blask, którym rozpromienił Bydgoszcz. W 2005 roku za sprawą m.in. Fundacji Kanału Bydgoskiego został wpisany na listę zabytków województwa, rok później powstało Muzeum Kanału Bydgoskiego.

Tekst: Tomasz Izajasz, Muzeum Kanału Bydgoskiego im. S. Malinowskiego

O osiedlu

Wilczak – dzielnica Bydgoszczy, zamieszkana jest przez około 10 tysięcy ludzi. Do Bydgoszczy włączona została w 1920 roku. Sąsiaduje z osiedlami: Miedzyń, Okole, Śródmieście i Błonie. Według podziału miasta na jednostki pomocnicze dzielnica Wilczak wchodzi w skład osiedla "Wilczak - Jary".

Użyteczność publiczna

  • Kujawsko-Pomorskie Centrum Pulmonologii
  • "Przychodnia Wilczak" w Bydgoszczy
  • "Przychodnia Nowy Wilczak"
  • Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej "Nowy Wilczak" w Bydgoszczy
  • NZOZ Poradnia Zdrowia Psychicznego
  • Polski Związek Motorowy PZMot

Edukacja

Zespół Szkół nr 1 im. Bartłomieja z Bydgoszczy, 
 
85-219 Bydgoszcz, ul Nakielska 11,    www.zsnr1.bydgoszcz.pl

*** Szkoła dzienna

*** Szkoła zaoczna

*** Kursy fryzjerskie i kosmetyczne

*** Policealna Szkoła Kosmetyczna



Zespół Szkół Mechanicznych nr 2 
 
85-348 Bydgoszcz, ul Słoneczna 19,    http://www.zsm.ckunr1.vdl.pl/

*** Technikum dzienne

*** Zasadnicza Szkoła Zawodowa

*** Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 1

*** Centrum Kształcenia Praktycznego nr 1



Zespół Szkół nr 29
 
85-348 Bydgoszcz, ul Słoneczna 26,    http://www.zs29bydgoszcz.pl/

*** Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy

*** Przedszkole nr 31

*** Szkoła Podstawowa nr 13

*** Gimnazjum Integracyjne nr 59


Gimnazjum nr 27 
 
85-213 Bydgoszcz, ul Kruszwicka 2,    http://www.gim27.pl/

*** Gimnazjum nr 27



II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego 
 
85-218 Bydgoszcz, ul Wincentego Pola 19,    http://www.2spoleczne.lo.pl

*** Liceum

*** Gimnazjum
 

Historia

W czasach I Rzeczypospolitej teren należący dziś do ,,Okola", jak również ,,Pola Ułańskie", należące obecnie do Błonia, należały do tzw. Wielkiego Wilczaka. Z kolei oddzieloną przez wybudowany w 1774 roku Kanał Bydgoski część Wilczaka Prusacy nazwali Colonie Wilczak, lecz wkrótce przemianowali ją na Schleusenau (Okole). Nazwa to obowiązywała przez cały okres zaboru pruskiego do 1920 roku. W 1853 roku przy ul. Nakielskiej 53 powstała fabryka maszyn Carla Blumwego, natomiast w roku 1905 - obecny kościół Miłosierdzia Bożego (wówczas ewangelicki).

2017  Oficjalna strona internetowa Rady osiedla Wilczak-Jary w Bydgoszczy  globbersthemes joomla templates