image1 image1 image1

Aktualności

Bronimy "Naszej Jedynki"

Razem z mieszkańcami oraz Bydgoskim Ruchem Miejskim walczymy o nie zabieranie nam połączeń tramwajowych linii nr 1 w weekendy.

309417456 464668602369771 3127476330182151761 n

Mieszkańcy zawalczyli o "jedynkę" biorąc udział w dzisiejszym proteście, połączonym z przejazdem całej trasy linii.

306133747 464936555676309 6906018365187499470 n

305038346 464936605676304 8546429315089003567 n

305997072 464936592342972 5148296329506863771 n

306846739 464936565676308 2438756444448607313 n


Pożegnanie „jedynki”

JUTRO O 17:00

Pożegnanie „jedynki”

Pętla tramwajowa „Wilczak”
309349689 2550868388383067 2041138411829881642 n
Razem z mieszkańcami Naszego osiedla chcemy honorowo pożegnać „jedynkę”, która ma przestać kursować w weekendy. W celu jej przywrócenia podjeliśmy już potrzebne kroki.
Akcję rozpoczniemy od przejazdu całej linii tramwaju nr 1 z pętli Wilczak do Lasu Gdańskiego. Odjazd tramwaju o godz. 17:10. Mamy nadzieję, że Nasza akcja zmieni decyzję ZDMiKP.
Serdecznie zapraszamy.

Historia ewolucji komunikacji tramwajowej na Wilczaku #28

Zdjęcie zostało wykonane podczas świętowania 100-lecia linii tramwajowej na Wilczak (2001r.)

307561575 2541719692631270 5190168331647853458 n

Pierwsze kroki podjęte w walce o naszą "jedynkę" na Wilczak

309395005 2550068541796385 3333937155820860052 n

Rozkład jazdy T1 od 1 października.

Tak wygląda rozkład jazdy tramwaju linii nr 1 z Wilczaka na Las Gdański w zaproponowanych zmianach oszczędnościowych przez ZDMiKP. Pozostały tylko połączenia w dni powszednie w godzinach szczytu, natomiast w weekendy "jedynka" nie będzie kursowała w ogóle.

309468087 2549930448476861 3254530067966781652 n

Ulica Nakielska stanie się drogą wojewódzką.

Ulica Nakielska w Bydgoszczy stanie się drogą wojewódzką. Będą konsekwencje

Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego zdecydował o zmianie charakteru ulicy Nakielskiej w Bydgoszczy. Z drogi powiatowej „awansuje” na drogę wojewódzką.

P1078991-980x735

Ulica Nakielska (do węzła Miedzyń) od przyszłego roku zyska status drogi wojewódzkiej – tak zdecydowali w poniedziałek na sesji Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego radni. Dlaczego ta zmiana będzie tak istotna dla bydgoszczan? Sprawa jest prosta, drogi o statusie wojewódzkim mają szansę na finansowanie modernizacji (rozbudowy) z funduszy unijnych. Drogi gminne i powiatowe (a taki status ma obecnie ulica Nakielska), o takie finansowanie starać się nie mogą. Decyzja Sejmiku oznacza, że dla ulicy Nakielskiej otworzy się dostęp do puli środków europejskich przeznaczonych dla regionów w perspektywie finansowej 2021-2027.

Prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski, już w ub. roku zwrócił się z prośbą do marszałka województwa
o rozważenie możliwości zmiany kategorii z drogi powiatowej (ul. Łochowska i ul. Nakielska w Bydgoszczy oraz ul. Bydgoska w Lisim Ogonie, gmina Białe Błota) na drogę wojewódzką na odcinku od węzła Bydgoszcz Miedzyń (droga S5) do ronda Grunwaldzkiego, gdzie droga łączy się z drogą wojewódzką nr 238. Łączna długości odcinka wynosi ponad 7 kilometrów, z czego niemal 6,5 leży na terenie Bydgoszczy, a pozostała część odcinka, około 900 metrów znajduje się poza granicami miasta.

P1078992-1024x768

Podwyższenie kategorii drogi na tym odcinku przyczyni się do stworzenia połączenia pomiędzy drogami wyższych kategorii tj. wojewódzkimi i krajowymi oraz podniesie znaczenie tej drogi w układzie komunikacyjnym województwa. Ponadto usprawni ruch w postaci skrócenia czasu przejazdu oraz przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej wraz z zachowaniem spójności układu drogowego na terenie Bydgoszczy – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

Samorząd wojewódzki weźmie na siebie utrzymanie (oraz koszty przebudowy do parametrów drogi głównej) odcinka drogi powiatowej na odcinku 900 metrów. Zmiana kategorii z drogi powiatowej na wojewódzką na odcinku 6,5 kilometra na terenie Bydgoszczy nie zmieni natomiast zarządcy drogi.

Prace na trzech odcinkach ulicy Nakielskiej

Rozbudowa ul. Nakielskiej to ważny temat inwestycyjny dla miasta, które przygotowuje się od strony projektowej do modernizacji Nakielskiej. Zaplanowane prace podzielono na trzy odcinki.

  • odcinek Łochowska-Nasypowa – dla tej części odbyły się już konsultacje, po uzyskaniu decyzji środowiskowej zakończą się prace nad koncepcją, która była konsultowana z mieszkańcami. Jeszcze w tym roku planowany jest przetarg na projekt budowlany i wykonawczy
  • odcinek wiadukt-Nasypowa – opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, odbyły się konsultacje społeczne, prowadzone są rozmowy z PKP na temat optymalnego połączenia inwestycji z rozbudową linii kolejowej
  • odcinek Nasypowa – rondo Grunwaldzkie – opracowano warianty przekrojów poprzecznych ulicy (bez wyburzeń), odbyły się konsultacje społeczne, rozwiązania są opiniowane przez rady osiedli

Do czasu rozbudowy ulicy na Nakielskiej realizowane są drobniejsze inwestycje, nakierowanie głównie na poprawę bezpieczeństwa pieszych takie jak doświetlanie przejść dla pieszych (w tym roku na wysokości ul. Chłodnej), zmiany w organizacji ruchu (np. przy ul. Wrocławskiej) czy remonty chodników.

Raport inwestycyjny.

Ogłoszony został przetarg na rewitalizację linii brzegowej nad Starym Kanałem Bydgoskim.

Czekamy na szybkie jego rozstrzygnięcie i rozpoczęcie prac.


Raport inwestycyjny. Kilka informacji z ostatnich dni. Opera, Plac Wolności, Kanał Bydgoski. Sprawdź co i gdzie się dzieje. Zapraszam do regularnego śledzenia.
▪️otwarty został przetarg na rozbudowę Opery o IV krąg, Miasto współfinansuje inwestycje w 50% części naziemnej, powstanie sala na blisko 500 osób, przestrzenie wystawiennicze, podziemny parking. Początek prac to początku przyszłego roku.
▪️ogłosiliśmy przetarg na naprawdę brzegu Kanału Bydgoskiego między IV a V śluzą po stronie Wilczaka. Przed nami przetarg na remont śluz. Niestety prace są ograniczone do minimum przez brak wsparcia tego zadania w programie Polski Ład
▪️otrzymaliśmy pozwolenia na budowę zbiornika retencyjnego oraz przebudowy Placu Wolności. Będzie więcej zieleni i kwiaciarnie zostają w nowym bardziej estetycznym kształcie. O szczegółach pisałem w poście kilka dni temu
▪️zakończyliśmy przebudowę dawnego hotelu robotniczego przy ul. Łukasiewicza. Wprowadzają się już mieszkańcy, a w kolejce czeka kolejny budynek przy tej samej ulicy, którego przebudowę rozpoczniemy natychmiast po otrzymaniu wsparcia z Banku Gospodarstwa Krajowego
▪️ podpisana została umowa na przebudowę dwóch kładek spinających brzegi Brdy w Opławcu oraz przez Stary Kanał Bydgoski przy Czarnej Drodze. Kładka łącząca Wilczak z Okolem zyska również estetyczne stylowe balustrady
▪️rozpoczęła się przebudowa drugiego z wiaduktów wzdłuż ul. Armii Krajowej im. Jana Nowak Jeziorańskiego. Od zeszłego poniedziałku (19.9) obowiązuje nowa organizacja ruchu
▪️ruszyły prace na budowie ul. Wejherowskiej. Zostanie utwardzona ulica o długości ok. 300m, to część Programu Utwardzania Dróg Gruntowych. O stanie realizacji innych dróg znajdujących się w Programie informujemy na stronach ZDMiKP i miasta

Słodko polecamy!

Zachęcamy nie tylko szkoły do wzięcia udziału w tym wydarzeniu.

Są ciekawe, profesjonalne i jedyne w swoim rodzaju.

309219011 5359540200761562 5666133769261873601 n

W ramach projektu wybranego przez mieszkańców w Bydgoski Budżet Obywatelski można wziąć udział w bezpłatnych warsztatach (przy pasiece lub stacjonarnie).

W czasie warsztatów poruszane są m.in.: zagadnienia:
a) właściwe zachowanie w pasiece, ubiór (przed wejściem na teren pasieki),
b) pierwsza pomoc w przypadku pożądlenia,
c) wyposażenie pasieki,
d) sprzęt wykorzystywany przez pszczelarza,
e) skład rodziny pszczelej i podział ról w rodzinie pszczelej,
f) budowa ula, budowa plastra,
g) rola pszczół w przyrodzie i ich znaczenie dla człowieka,
h) sposoby ochrony pszczół.

W zajęciach mogą wziąć udział osoby prawne i fizyczne. Minimalna liczba uczestników zajęć to 5 osób. Czas trwania zajęć to ok. 1,5 h.

Zapisy przez Miejska Pszczoła


Zmiany w rozkładzie jazdy MZK.

Pomimo naszych starań popartych apelami mieszkańców ZDMiKP ogranicza kursy tramwaju linii nr 1 w dni powszednie a w weekendy likwiduje je całkowicie. W związku z tym jako Rada Osiedla wystosujemy w imieniu własnym, oraz mieszkańców oficjalny protest w tej sprawie.

6331702cd87ab o large

Od początku października będą zmiany w rozkładzie jazdy autobusów i tramwajów w Bydgoszczy, część kursów wypadnie. ZDMiKP i MZK informują o powodach cięć, a między tymi miejskimi jednostkami jest konflikt. Zmiany w rozkładach nie podobają się mieszkańcom.

- W związku z brakami kadrowymi w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych, w ostatnim czasie doszło w Bydgoszczy do znacznego spadku jakości usług przewozowych. Usługi nie są wykonywane na poziomie zapisanym w umowach. Takie sytuacje spowodowane brakiem kierowców, występują obecnie w wielu miastach Polski - stwierdza Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. ZDMiKP odpowiada za układanie rozkładów jazdy. - Dodatkowo, w związku z rosnącymi cenami paliw, prądu i ogromnym wzrostem kosztów utrzymania transportu publicznego, w całym kraju wprowadzane są ograniczenia w funkcjonowaniu komunikacji publicznej lub podnoszone są ceny biletów. Takie zmiany zostały już wdrożone lub są analizowane w Szczecinie, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Krakowie czy Olsztynie.

ZDMiKP zapewnia, że zmiany planuje wprowadzać tylko na liniach z mniejszą liczbą pasażerów, a kursy dostosował tak, aby minimalizować utrudnienia w poruszaniu się po mieście.

Zmiany nie są wcale takie małe, wiążą się z rzadszym kursowaniem autobusów w dni powszednie.

  • na liniach autobusowych nr 54, 59, 60, 61, 71, 77 – zmiany we wszystkie dni tygodnia;
  • nr 51, 52, 53, 55, 56, 58, 64, 65, 67, 68, 69, 74, 79, 89 - zmiany w dni powszednie i soboty;
  • nr 62, za T8 – zmiany w dni powszednie;
  • nr 57, 80– zmiany tylko w soboty;
  • nr za T (Babia Wieś) – zawieszenie linii.

Z tramwajami też będzie gorzej:

  • nr 1 – kursy będą wykonywane w dni powszednie i tylko w godzinach szczytu;
  • nr 7 – kursy nie będą realizowane w weekendy;
  • nr 10 – godzinowe zmiany w rozkładach jazdy w weekendy;
  • pozostałe linie tramwajowe - bez zmian.
 Uzasadnienie konieczności wprowadzenia zmian przez ZDMiKP może budzić zdumienie. Prawdą jest, że w MZK brakuje kierowców, ale nowe rozkłady jazdy spowodują konieczność zwolnienia kilkunastu motorniczych. Co więcej, miejska spółka przewozowa oficjalnie krytykuje stanowisko i działania drogowców, publikując na swojej stronie internetowej komunikat takiej treści: "Na stronie internetowej ZDMiKP (...) prezentowane jest stanowisko jakoby ograniczenia w komunikacji tramwajowej wynikały z nierealizowania kursów rozkładowych przez MZK. MZK nie ma żadnych problemów z zatrudnieniem motorniczych i realizacją kursów w komunikacji tramwajowej. Posiadamy również stosowne rezerwy motorniczych dla zabezpieczenia nieoczekiwanych nieobecności. W miesiącu sierpniu 2022 r. wykonaliśmy 99,6 procent wszystkich zaplanowanych kursów. Wobec powyższego informujemy, że planowane od 1 października 2022 r. ograniczenia w komunikacji tramwajowej są wyłączną inicjatywą ZDMiKP i ze względu na nagłą decyzję ZDMiKP w tej sprawie mogą wymagać zwolnień pracowników w grupie motorniczych."

Czy to otwarty konflikt miejskich jednostek? O komentarz poprosiliśmy bydgoski ratusz, który nadzoruje i ZDMiKP, i MZK. W dodatku członków rady nadzorczej MZK powołuje w praktyce prezydent Rafał Bruski. - Odpowiedzi udzieli ZDMiKP - skwitowała naszą prośbę Marta Stachowiak, rzeczniczka prezydenta miasta.

- W komunikacie MZK powołuje się na dane z sierpnia. Dane z września już tak dobrze nie wyglądały. Wypadało od kilku do kilkunastu kursów dziennie. Mieliśmy wiele skarg od pasażerów, że autobusy wypadały z rozkładów. We wrześniu nie było realizowanych już nawet 11 procent kursów. Kierowcy sami przyznają, że w MZK brakuje nawet 40 etatów. Jako ZDMIKP, organizator transportu, oczekujemy od MZK realizacji usługi zgodnej z zawartą umową, do której MZK się zobowiązał. Komunikacja pomiędzy ZDMIKP i MZK odbywa się na bieżąco, nie ma żadnych zakłóceń w przepływie i wymianie bieżących danych o realizowanych kursach. Do zadań przewoźnika, który podpisał umowę, należy rzetelne wykonywanie jej postanowień - mówi "Expressowi Bydgoskiemu" Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

- ZDMiKP od zawsze podejmował wszelkie dostępne kroki i nadal będzie to robił, by mieszkańcy Bydgoszczy mieli zawsze zapewniony transport publiczny i nie cierpieli z powodu faktu, że jeden z przewoźników tj. MZK nie jest obecnie w stanie realizować części zakontraktowanych przez siebie kursów - dodaje Okoński. - W celu zapewnienia codziennej obsługi pasażerów ZDMiKP musi dynamicznie dostosowywać się do zmieniającej się sytuacji na rynku usług przewozowych, wzrostu cen paliw jak i galopujących cen energii elektrycznej w ramach posiadanego budżetu na 2022 rok i lata przyszłe. Aby zniwelować obecne losowe „wypadanie” kursów, musieliśmy dostosować rozkłady jazdy do realnych możliwości kadrowych posiadanych przewoźników: MZK, IREX poprzez ich optymalizację.

ZDMiKP zapewnia, że w rozkładach jazdy tramwajów wprowadził "symboliczne" zmiany. - Wynikają one głównie ze znacznego wzrostu cen energii elektrycznej wykorzystywanej w tego typie transporcie. Dzięki niewielkim korektom, miasto umożliwi realizację tego rodzaju przewozów w skali bieżącego roku i posiadanego budżetu na ten cel. Informujemy, że zmiany w tramwajach ograniczono wyłącznie do kursów i okresów o najmniejszych wykorzystaniu tego taboru przez mieszkańców, a w stosunku do zmian w komunikacji autobusowej mają one charakter symboliczny - mówi rzecznik ZDMiKP.

Andrzej Arndt, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Bydgoszczy stwierdza, że pracownicy MZK traktują obecne działania drogowców jako grę na "wykończenie" spółki.

- ZDMiKP nie konsultuje z nami zmian w rozkładach jazdy. Po prostu komunikuje, że zmiany będą, a spółka ma się w ciągu dwóch tygodni do nich dostosować. To prawda, że jest kłopot z kierowcami, ale takie problemy mają także inne spółki w całym kraju i rozwiązują ten problem na różne sposoby. Jaki problem na przykład w podniesieniu cen biletów o 20 groszy? Dla setek tysięcy pasażerów, których wozimy, przy obecnych cenach, taka podwyżka byłaby niezauważalna. Chaos po stronie ZDMiKP widać też przy zmianach w kursowaniu tramwajów. Za moment będą otwarte nowe połączenia przez Perłową i znowu się okaże, że motorniczych będzie brakować. To są ogólnopolskie problemy, mamy spotkanie 6 października z innymi przedstawicielami spółek komunikacyjnych, porozmawiamy o tym, jak oni sobie z tym radzą.

Podczas środowej sesji będziemy chcieli wprowadzić do porządku obrad punkt dotyczący zmian w komunikacji - mówi Paweł Bokiej, radny klubu PiS. - Chcemy, żeby pan prezydent wyjaśnił tę sytuację.

Bydgoszczanie już zaczęli organizować bunt przeciwko likwidacjom połączeń, zwłaszcza tramwaju nr 1. Linia jest ważna - obsługuje mieszkańców zachodniej Bydgoszczy, jeżdżą nią do pracy czy do szkół. Likwidacja tego połączenia nie podoba się m.in. Radzie Osiedla Wilczak-Jary.

- Mobilizujemy się w obronie tramwaju "jedynki" i innych połączeń! Głosy sprzeciwu można wysłać bezpośrednio do dyrektora ZDMiKP: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub wiceprezydenta nadzorującego ZDMiKP: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.. Wystarczy kilka słów i wysyłamy, w kupie siła! - apeluje w mediach społecznościowych Paweł Górny z Bydgoskiego Ruchu Miejskiego.



Uwaga!!! 27.09.2022

Sezon grzewczy rozpoczęty. Mamy już pierwsze niepokojące wyniki zanieczyszczenia powietrza.

Normy jakości powietrza na Nakielskiej przekroczone 6-krotnie (25.09 godz 22:00), a mamy dopiero wrzesień. Ten sezon grzewczy zapowiada się wyjątkowo nieciekawie. Warto wyposażyć się w oczyszczacze powietrza, maski antysmogowe i nie wietrzyć mieszkania zanim sprawdzimy jakość powietrza. Uważajcie na siebie i swoich bliskich.


308817906 393959949609328 8986610606379186002 n

ZDMiKP przeprowadza cięcia w komunikacji również na naszym osiedlu.

Mieszkańcy, rada osiedla i społecznicy: Nie zabierajcie nam tramwaju nr 1.

1274830872287229712

Pomysł drogowców, by ograniczyć kursowanie dwóch linii tramwajowych nie spodobał się bydgoszczanom. Brak w weekendowych rozkładach "jedynki" będzie doskwierał mieszkańcom osiedli po zachodniej stronie miasta, którzy już zaczęli wyrażać swoje niezadowolenie.

V-ta edycja "Wyścigów smoczych łodzi" już za nami.

Rewelacyjna zabawa , rywalizacja i integracja, a co najważniejsze na widowni prezydent Rafał Bruski.

309027796 2548335888636317 220755956334844444 n

308978836 2548336928636213 4867107869742982434 n

309015478 2548336538636252 93323232686873755 n


Historia ewolucji komunikacji tramwajowej na Wilczaku #27

307372476 2541719505964622 7125673336108127949 n

2022  Oficjalna strona internetowa Rady osiedla Wilczak-Jary w Bydgoszczy  globbersthemes joomla templates